Tur til Sønderjylland

Fra 4.-7. september var Butterup-Tuse-Hagested på tur til Sønderjylland, Fanø og Friederichstadt

Agerskov Kro

er en kgl. priviligeret kro. Kroen var en af byens oprindelige gårde og har sandsynligvis ligget på samme sted siden bosættelsen i byen fandt sted.
Her er en hyggelig atmosfære og vi fik rigtig god mad og spiste alt for meget. Et skønt sted.

Fanø

Her havde vi en lokal guide til at fortælle om Fanø¸. Hun gik med os rundt i Sønderho, hvor hun fortalte om forskellen på personerne og skikke i Sønderho og Nordby. Om dengang sejlskibene herskede over verdenshavene. Mange sejlskibe kom fra Fanø¸ og også i kirken hænger sejlskibe osv.
Ud for restauranten i Rindby så vi sæler ligge på sandrevlen. Der er ca. 1000 sæler i Vadehavsområdet.
Fanø¸ er et godt sted at cykle og vi så også mange cykle omkring, der er mange små veje og stier. Men vi tog lige en tur på stranden med bussen.

Friedrichstadt

som kaldes "Det lille Amsterdam" eller "Nordens lille Venedig"
Her var vi på kanalrundfart med dansktalende guide, som var rigtig god til at fortælle og også meget morsom. vi hylede af grin ind imellem.
På restaurant "Zum alten Ruderhaus" spiste vi jægerschnitzel. Den smagte godt.
Så var der afsat 1 times tid til at gå lidt omkring i byen på egen hånd, men det begyndte at regne. Som alle professionelle turguider havde vi noget godt i baghånden, vi kørte nemlig til Ejderdæmningen, et meget stort bygningsværk - bygget pga. oversvømmelse i februar 1962.
Det blev bygget i 1967-73 og regulerer vandtilstrømningen mellem Nordsøen og udmundingen på floden Ejderen.